Kristiansand til Bortelid

Kristiansand er et utmerket startalternativ for første del av Norge på langs. Her er det sti og grusvei på nesten hele turen til Vestheiene.

Kort oppsummert

121 km | 5 netter | Start: Kristiansand | Slutt: Bortelid | Stort sett grusvei og sti | Telt | Erfaren

Kristiansand til Bortelid er en fantastisk langtur. Enten du ønsker å utforske Fjellmannsvegen eller har ambisjoner om å gå Norge på langs. Her kan du følge stier og grusveier stort sett helt til starten av Setesdalsheiene. Da slipper du asfaltetappene som du får hvis du går Norge på langs fra Lindesnes. I tillegg får du mulighet til å følge den historiske Fjellmannsvegen i hele tre dager.

Turen starter gjennom bymarka nord for Kristiansand. Videre følger den fjellmannsvegen langs heiene vest for riksvei 9 opp mot Hornnes. Etter kryssing av Dåsvannsdalen følger man høydedraget på vestsiden av Gyvatn og veisystemet opp til demningen ved Juvatn. Herfra går turen opp mot løypesystemet sør for Bortelid.

Ruta krysser vei flere ganger, så det er lett å bli hentet, få forsyninger eller besøk. Vi hadde med familie på flere av etappene. En annen fordel med å starte i Kristiansand er at du regelrett kan gå fra togstasjonen eller Kjevik flyplass. Jeg har laget rutealternativer for begge alternativene. Da slipper du tur med bil eller buss. Du passerer også butikk på dag 1,2,3 og 6 (Bortelid).

Rute, ca 121 km

1. Kristiansand - Hemmesvann, 20 km
  2. Hemmesvann - Røyneland, 18 km
  3. Røyneland - Skranevatn, 19 km
  4. Skranevatn - Dåsvannsdalen, 19 km
  5. Dåsvannsdalen - Kjåkedal, 21 km
  6. Kjåkedal - Bortelid, 24 km

Turidéen

Vi lurte på om det var mulig å gå ut døra hjemme i Kristiansand og følge stier helt til hytta på Bortelid. Det gikk selvfølgelig bra, og dermed oppsto også ideen om å gå Norge på langs.

Etappe 1: Kristiansand til Hemmesvann

Første etappe går gjennom turterrenget i Jegersberg, langs sti opp mot Den omvendte båt og til Skråstavarden. Nedstigningen går ned via Glattetre der Otra krysses. Riksvei 9 krysses ved Mosby der det også er butikk. Videre stiger det kraftig opp mot Hesthei. Her passerer du Hestheimasten, som pr 2023 er Norges 6. høyeste byggverk. Fra masten går det grus- og traktorvei helt frem til Hemmesvannet.

Etappe 2: Hemmesvannet til Røyneland

Starten går langs Hovedturløypa mot Stemmen, men du tar av ved Bulietjønnan og ned Skottedalen. Når du kommer ut til Riksvei 9 er det mulig å finne starten på Fjellmannsvegen, men her er den dårlig merket. Ved Homstean passerer du Joker butikken.

Etter Homstean går turen videre et lite stykke på sykkelstien før du ved Solknatten går over på en nydelig merket sti frem til Øvrebø. Her må du følge vei et stykke før du igjen finner Fjellmannsvegen ved Tjomsås. Videre er det både grus og sti forbi Bringsvær leirskole. Ved Røynelandsvatnet er det en flott plass for et bad før leggetid.

Etappe 3: Røyneland til Skarevatn

Fra Røyneland følger du grusveien nordover til du kommer til skiltingen til Fjellmannsvegen. Videre går stien over myrene til Eikeland. Her er det mange kulturminner på veien. Etter Eikeland følger du gangstien forbi Spar butikken på Hægeland.

Etter Hægeland går du over på vestsiden av Riksvei 9 igjen ved Homme. Her starter et nytt flott parti av Fjellmannsvegen. Du ser kun bebyggelse ved Lauvås før det er nok en vakker etappe, Etter en bratt nedstigning mot elva Lindåna tar du farvel med merket sti og går vestover, bratt oppover anleggsveien til Skarevatn.

Etappe 4: Skarevatn til Dåsvannsdalen

Den fjerde dagen går på mye variert underlag. Etter at Skarevatn er rundet, går ferden videre på grus gjennom hyttefeltet ut til fylkesvei 7334. Veien følges rundt 700 meter før du tar opp mot Nordheim gård. Grusveien går etter hvert over på sti, før du igjen møter grusvei ved Skytebanen (OBS!) sør for Fjellestad. Gjennom hyttefeltet er det en god stigning på asfalt, før det igjen går over på sti opp over Hestehei og ned til hyttefeltet på andre siden.

Etter hyttefeltet blir det halvannen kilometer på den trafikkerte fylkesveien 42 til du kommer til Tveit gård. Her følger du grusveien rett Nord opp langs Tveitbekken. Vel oppe i Bukkedalen går det over på sti, før denne gradvis forsvinner i Slottemyra. Her er det bare å følge myrdragene rett nordover til du kommer til Persmyr. Her er det både drikkevann og vei ned til Dåsvannsdalen.

Etappe 5: Dåsvannsdalen til Kjåkedal

Nedstigningen til Dåsvannsdalen går langs traktorvei. Vel nede kommer du til et grustak der det er mulig å følge veisystemet for å finne en bro for kryssing av Dåselva. Fylkesvei 3788 krysses ved Uleberg gård. Her følger du vannsystemet, forbi demningen ved Hunsfoss opp til Vetrhusvatnet. Det går på grusvei, traktorvei og sti helt opp til Kjåkedal. Det blir et relativt langt stykke på grus, så vi anbefaler camp i området her.

Etappe 6: Kjåkedal til Bortelid

Ett av høydepunktene på siste etappe er muligheten for å gå over Midtstrandnuten. Men det finnes også mange andre godbiter. Etappen starter med jevn stigning i kupert terreng, avhengig av hvor campen var dagen før. Har du tid, bør du absolutt få med deg utsikten fra Midtstrandnuten, høyeste fjell i Evje og Hornnes kommune. Nedstigningen til Koland kan imidlertid være litt kronglete. Det er ikke sti over fjellet.

Fra Koland går ferden videre på grusvei frem til Espelid. Her er det noe asfalt før det igjen er grusvei inn mot demningen ved Juvatn. På veien er det mulighet for et bad i jettegrytene. Det å gå over demningen er også ganske spektakulært. Etter demningen er det en bratt stigning gjennom skog før du når frem til løypenettet til Bortelid skisenter. Her finner du både butikk og merket sti videre til DNT-hytten Gaukhei.