Kartkurs for fjellfolk - Navigering barmark

"." - Nils Faarlund

Mål og hensikt


  • Kurset er for dere som ferdes i fjellet.

  • Det blir grundig forklaring av teori, demonstrasjon av teknikk og praktisk trening med oppgaver. Ingen forkunnskaper er nødvendig.

  • Etter kurset er du trygg på plan kart og kompass og klar for lengre turer i naturen.

Praktisk info

  • Varighet 4 time
  • Ha kompass tilgjengelig.
  • Kart blir utlevert ved start.
  • Vær aktiv og still spørsmål underveis
  • Progresjonsstyrt, Stein på stein
  • Grunnlag for "Kartkurs for fjellfolk - navigering"
  • Følge kurset på egen telefon på ivillmark.no/Naturkompaniet.
  • bygger på "grunnlaget"

Kursets delelementer

  1. Vurdere Terreng
  2. Ledelinjer og oppfang
  3. Tid og marsjtempo
  4. Sonebelte
  5. Missvisning
  6. UTM, MGRS og WGS84
  7. GPS
  8. Ruteplan
  9. Navigering
  10. STOP - når du har gått deg vill

repetisjon

Kompasskurs tas ut i luftlinje, ruten du går er mer kronglete

Etappe 1

Kjenne igjen ulikt terreng for å kunne planlegge etapper.

Avstand

A


Retning

k

Terreng

Klikk her for å begynne å skrive. Veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt.

Oppfang

Klikk her for å begynne å skrive. Veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt.

Bøttehankprinsippet: Like langt rundt som over/under

Det er mange høydemeter å spare på riktig veivalg

2. Ledelinjer og oppfang

Planlegg etappen langs ledelinjer frem til oppfang

En ledelinje er detaljer i terrenget som leder deg på rett vei

Ledelinjer brukes til å knytte sammen etapper og sikrer at man holder rett kurs. De går av og til ikke den raskeste veien, men de gir trygghet

  • Sti
  • Vannsystem
  • Vannkant
  • Dal
  • Kraftgate
  • Fjellrygg

2. Et oppfang er en kjent lendedetalj som bekrefter hvor du er 

  • Når en vei krysser en bro
  • Når stien går under en kraftgatte
  • Ved enden av et vann
  • Et bekkekryss

Dalen ned mot hytta som ledelinje

12. Tid og tempo

Avstand / tid = tempo

2-3 km/t på sti

Med sekk og pauser

4-5 km/t på vei

Klikk her for å begynne å skrive. Labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem ut enim ad minima veniam quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur quis autem vel eum iure reprehenderit.

I bratte bakker bruker man 15 min pr. 100 m stigning


De fleste bruker 1 time på 400 meter stigning

30 minutt ekstra på 400 meter nedstigning


15 min for hver 100 meter i bratte bakker

1. Ofte stilte spørsmål

Bakke på 3 km

Tid 2:10

Høydeforskjell 750 m = 2 timer ekstra

2. Ofte stilte spørsmål

Klikk her for å begynne å skrive. Labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem ut enim ad minima veniam quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur quis autem vel eum iure reprehenderit.

3. Ofte stilte spørsmål

Klikk her for å begynne å skrive. Eum fugiat quo voluptas nulla pariatur at vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate.

12. Fra UTM til MGRS

Posisjon

Hvordan finne UTM-posisjon

Posisjon:  32V 4155 65704

  • 32V er sonebelte, noe vi kan se bort i fra foreløpig.
  • Først nord-sør-linjer som gir: 415
  • Tell inn fra venstre mot høyre gir 5
  • Så vest-øst-linjen som gir 6570
  • Tell nedenifra og opp noe som gir 4

MGRS er et bedre alternativ

MGRS er et enklere system og brukes av Forsvaret og på mange turkart. (32V ML 15514 70401)

  • 32V = Sonebelte
  • 32V ML = 100 km rute
  • 32V ML 15 70 = 1 km rute

Vi kan i de fleste tilfleller sløyfe sonebelte (32V) og 100 km rute (ML). Dette vil endre seg over store avstander i Norge.

  • Sekssifret = 155 704 = Hundremetersrute (mest brukt)
  • Åttesifret = 1551 7040 = Timetersrute
  • Tisifret =  15514 70401 = Enmetersrute

Konvertere fra UTM til MGRS

MGRS er et enklere system og brukes av Forsvaret og på mange turkart.

  • Fjern det første sifferet på nord-sør-linjen
  • Fjern de to første siffrene på vest-øst-linjen
  • UTM 4155 65704 = MGRS 155 704

Bruk kompass til å måle: legg inn bilde

Din tittel

13. Ruteplan

Ruteplan er et enkelt verktøy for å planlegge etapper

Etappe

Det bør ikke vær for mange ettapper. Mellom 3-6 er ofte normalt. Del inn der terrenget og oppfang gjør det naturlig

  • Delnummer
  • Fra: Der etappen starter. kan være sted
  • Til
  • Rutetilvisning (MGRS) på start og slutt

Avstand

Km

Retning

Himmelretning

Eventuelt grader der det er behov

Terreng

Domminerende terreng

Ledelinjer

Oppfang

Klikk her for å begynne å skrive. Veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt.

Tid

Tid

Hastighet

Merknad

Klikk her for å begynne å skrive. Veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt.

Forenklet rutekort

Utvidet rutekort

bør ikke være for mange

Jobber deg fra venstre mot høyre

Oppgave:

  1. Hvor mange høydemeter stiger du fra X til Y
  2. Hvor mange høydemeter er xx over havet?

14. GPS

Kan vi ikke bare buke kartet på telefonen

Jo, men

  • Da lærer du ikke å bruke kart og kompass
  • Det er vanskelig å bruke telefonen i dårlig og kald vær
  • Telefonen kan knuse, forsvinne eller gå tom for strøm

Noen tips

  • Sjekk først kartet, så GPS
  • Bruk en god app
  • Ha med Satelittkommunikasjon på de lengre turene.

15. Orientering

Følge med på de store tingene

plukk ut et punkt

Ha tommel når det kreves at man følger med

brett om kartet etterr hvert


Annet: forskjellig kvalitet på papret


15. STOP

Når du har gått deg bort

1. Stopp

  • Ikke fortsett

2. Tenkt

samle tanker

Telt avstand fra tidligere kjent punkt

3. Orienter

  • hvor er

4. Planlegg

  • Kan jeg gå tilbake til sist kjente punkt
  • Gå frem til nytt pukt
  • Må jeg bli værende

Kartkurs for fjellfolk - Grunnlaget

"Går du på tvers, må du være til stede for å finne vegen." - Nils Faarlund