Suleskarvegen til Knaben

18.06.2023

Likte du Monsen på villspor? Da kan vi anbefale dette 70-kilometers eventyret.

Kort oppsummert

70 km | 3 netter | Start: Suleskarvegen | Slutt: Knaben | Telt og hytte | Viderekommen

Dette er en tur som gir deg mulighet til å teste ferdighetene med kart og kompass. Deler av ruta går nemlig utenfor det oppmerkede stisystemet. Her kombineres en ørliten smak av villmark med en aldri så lite fysisk utfordring. Det kan bli lange dager, så du bør derfor tenke over hva du pakker med deg. Mat kan du heldigvis fylle på når du kommer til den nye Kvinen hytta til DNT.

Turen starter med at noen er behjelpelig med å transportere deg til midten av Suleskardvegen. Stien begynner ved parkeringen mellom de to største demningen ved Rosskreppfjorden. Siden transporten tar litt tid den første dagen, er etappen kun 6 km på sti ned til den fantastiske stranden ved Rågeloni. Denne stranden er i seg selv verdt hele turen.

Den andre dagen går u umerket terreng. Her må du selv navigere gjennom fantastisk høyfjellsterreng ned til Kvinen. På dag tre følger du en gammel og varierende merket sti sørover forbi Salmeli. Teltplass finners oppi heia etter gården Knabeneset. Dag fire går på godt merket sti til Knaben. Det er omvisning på gruvene på søndager i sesong. Her bør du også ha en avtale med en snill hjelper til å kjøre deg hjem. Kollektivtransporten er skikkelig vrien på denne turen.

Rute, ca 70 km

Dette er den faktiske ruten vi gikk på turen. Den ligger tett opp til det vi hadde planlagt på forhånd. Vi gikk noe feil med tok samtidig også noen snarveier over nedtappede vann. Vær obs på at vi ikke krysset gangbroen på etappe 1. Det gikk rykter om at denne broen er ødelagt.

Turidéen

Vi hadde lenge hatt lyst til å besøke Rågeloni og nye Kvinen DNT-hytte. I tillegg hadde vi aldri vært på Knaben. For å bli hentet, inviterte vi en onkel til museet på søndag klokken 13.00. Dermed ble «Monsen på villspor» med tidsfrist en realitet. Vi var fremme 14 min før tidsfristen.

Dag 1: fra Suleskarvegen til Rågeloni, 6 km

Turens startpunkt er på rundt 1000 meter over havet. Her følger du merket DNT-løype ned mot Håhelleren. Du kan krysse elva ved gangbroa litt før hytta, eller så kan du satse på å krysse elva litt lenger nede. Vi gjorde det På grunn av mulig ødelagt bro og lav vannføring i elva.

Videre følger du umerket sti/sauetrokk rett sørover. Hele etappen tar i underkant av to timer og er lettgått. Den kan være noe fuktig, som forventet sør for Brokke-suleskard.

Dag 2: Fra Rågeloni til Kvinen, 22 km

Dette er den store navigeringsetappen. Den kan også være litt utfordrende ved dårlig vær. Husk at terrenget er rundt 900 moh. i store deler av etappen. Dette kan gi utfordringer med sikt, vind og vær. Det anbefales å planlegge en rute som bruker vann og vannsystem til ledelinjer og oppfang. Den store gevinsten er mulighet å overnatte på Kvinen når etappen er over.

Fra Rågeloni går man nesten rett vestover. I starten er det nødvendig å gå rundt et våtområde. Her holder det med å trekke litt opp i høyden. Det er noen små vann som kan brukes for å bekrefte retningen. Elva krysses ved en bro i et sauesankingsområde. Videre så går kursen rett sør. Øyarvatnet ligger på høyre hånd nedover som en god ledelinje. Et nytt godt oppfang er demningen ved Øvre Kvinibruni.

Turen fortsetter sørover til hytta som ligger sør for Toraldstjødn. Her tar skifter du retning til sør-vest og følger vannsystemet opp skaret. Videre er det noen bratte partier som kan være litt skumle ved dårlig sikt. Målet er å treffe skaret som leder ned til vann (851). Dette kan passeres på begge sider. Vi gikk på vestsiden som var relativt bratt. Etter dette er det bare å sikte seg inn på høyspentmasten og bruke den som ledelinje frem til Hegrefossen kraftverk.

Videre kan du gå litt vestover på vei hvis du ønsker. Men rundt 700 meter etter at du har passert kraftgaten er det på tide å snu nesa sørover igjen. Her finnes det en liten bro for å passere elva. Foran deg har du nå et lettgått, men også noe kupert terreng. Mot slutten blir det litt mer vegetasjon å ta seg gjennom. Kraftgata fungerer som en ledelinje på venstre hånd hele veien ned til Ånghedlertjødn. Her krysser du kraftlinjen og går på østsiden av vannet. Siste hinder er å passere gjennom Rotledalen før du treffer stiensom leder ned til Kvinen DNT-hytte.

Dag 3: fra Kvinen til Knabeneset, 25 km

Dette kan se ut som en relativt enkel etappe, men det er en skikkelig luring. Stien som vises på ut.no er skikkelig gammel. Den er igjengrodd, varierende merket og lett å miste. Terrenget er imidlertid helt fantastisk. Første utfordring er å faktis finne stien. Vi fant den først ved Kviskaret, da vi resonnerte oss frem til at den var nødt til å passere gjennom her. Frem til Smølerindan går det relativt greit, her kan du også følge kraftgata, men etter dette blir det en kamp for å finne stien.

Det er noen godt merket partier forbi Berghei, men det er først øst for Øyartjødn at det blir enkelt å følge stien igjen. Her er den også merket i nydelig blått. Etter dette går det som en lek ned mot Salmeli. Her kan du følge vei ned til Knabeneset. Kyrene kan gå løs her, så det er lurt å gå litt opp i høyden for å finne en teltplass. Stien fra Kabeneset til Knaben er også skikkelig godt merket,

Dette kan fort bli en drøy etappe. Vi nådde frem til den planlagte teltplassen 30 minutter før det ble mørkt. Da var det bare å innta middag og rett i posen.

Dag 4: fra Knabeneset til Knaben, 14 km

Siste del av turen er en sann fornøyelse i nydelig høyfjellet. Stien går ikke helt der den er merket på kartet, men det gjør ingen ting. Det er bare å følge den så kommer du frem. Inn mot Knaben passerer du også flere historiske områder. Her er det også litt fler rutevalg som kan tas.

Ønsker du gruvevandring i Knaben gruver, bør du imidlertid starte tidlig på morgenen. Omvisningen starter normal 1300 på søndager.  Vi nådde frem 15 minutter før omvisningen skulle starte. Litt Monsen på villspor der altså.

Flere turer eller annen inspirasjon.